1.14 - 35 Buddhas of Confession | 35 Buddhas des Sündenbekenntnisses [1]
35 Buddhas of Confession

[tib.: lTun-bsags-kyi-sans-rgyas-so-lna]

They are also called "Buddhas of the forgiveness of sins"]. They all have the essential characteristics of a Buddha but vary as to colour, mudras and hand objects. The 35 Buddhas were invoked once a month in the rite of aptittadesanavidhi [Tib. lTung-ba bshags-pa´i cho-ga], when all the monks of a monastery solemnly  made a collective confession of guilt. The thirty-five Buddhas are seen as counterparts to the main crimes of human thought and action. Their existence is symbolic rather than historical.

The 35 Buddhas stand for the many aspects of Buddha nature, beeing the wisdoms, virtus and qualities of a Buddha represented individually in the form of symbolic figures. These Buddhas are the divine teachers and monarchs of every mythology. They were "once living men, great adepts and Saints, in whom the 'Sons of Wisdom' had incarnated, and who were, therefore, so to speak, minor Avatars of the Celestial Beings - eleven only belong to the Atlantean race, and 24 to the Fifth race, from its beginnings." [The Secret Doctrine, II. 423.] 

"Confession" is not used in the Christian sense of forgiveness of sin. Jains consistently reject the idea of a personal god who creates and destroys, forgives and damns. The nearest they come to this idea is when, upon reflection over the events of the day, a disciple discovers that he may have unintentionally hurt or inconvenienced someone, he to himself admits, confesses, to such an act and immediately attempts to assuage any ill feelings his act may have caused - in that other, or within his own psychological nature. If a young mendicant confesses to his guru some "sin" or personal hangup, he does not seek forgiveness, but insight, and strength to rid his soul "of the thorns of deceit, misapplied austerities, and wrong belief, which obstruct the way to final liberation and cause an endless migration of the soul."

These thirty five Tathagatas are the deities who preside over a penitential rite [Tib.: ltung bzhags] based on the Upalipariprccha, which forms a part of the Maharatnakuta Sutra

Because of the widespread practice of this penitential rite, these thirty five Buddhas became extremely popular motif in Thangka painting, and there developed two currents in their iconographical representation. One is based on a manual by Tsong Kha Pa called the "Sangs rgyas so lnga´i mngon rtogs dang lha sku´i phyag tshad", while the other derives from the Bodhypattidesanavrtti attributed to Nagajuna. The former is used chiefly by he dGe lugs pa, while the latter is used by the other three main school of Tibetan Buddhism, but there are exceptions to this general rule.

35 Buddhas des Schuldbekenntnisses

[tib.: lTun-bsags-kyi-sans-rgyas-so-lna]

Auf Thangkas und Klosterwänden findet man häufig die 35 Buddhas der Sündenvergebung [oder auch des Sünden- oder Schuldbekenntnisses], deren Körperfarben die Farben eines Regenbogens aufweisen können und die alle in dhyanasana [Meditationshaltung] um die zentrale Figur des Buddha Shakyamuni gruppiert sind und durch ihre Vielfachheit dessen zahlreiche Aspekte verkörpern.

Der Ursprung dieser Darstellung ist in der Volksregion verankert und wurde später vom tibetischen Buddhismus für die monatlich gemeinsam abzuhaltende Sündenbekennung der Mönche eines Klosters [Sanskrit aptittadesanavidhi, tib. ltung ba bshags pa´i cho ga] übernommen.

Diese 35 Buddha gehören zum Kreis der 1000 Buddhas, die in einem alten Sanskrit Text [Beichthandbuch] erwähnt sein soll, der bereits im 7. Jahrhundert nach Tibet gebracht wurde. Es zählt 35 Verstöße gegen de buddhistische Ethik auf und benennt Buddhas, die für jeden einzelnen Verstoß eine Methode rascher Abgeltung wssen. gegen. Dieses Werk "Bhadra Kalpika Sutra [tib. mDo´sde bskal bzang] wird auch "Leitfaden zum glückliche Zeitalter genannt, weil in ihm 1000 Buddhas erscheinen, um den von irdischen Nöten geplagten Lebewesen zu helfen.

Die 35 Buddhas erscheinen symbolisch als Gegenbilder zu den Hauptvergehen menschlichen Dankens und Handelns. Sie sind keine historischen Persönlichkeiten, sondern symbolische Buddhas. Sie repräsentieren die vielen Aspekte der Buddhanatur, der Weisheiten, Eigenschaften und Tugenden eines Buddha, die hier in symbolischen Gestalten dargestellt werden.

Shakyamuni ist der 35. Buddha im Zentrum des Bildes.

Diese 35 Tathagatas sind die wesentlichen Gottheiten die eines Bußritus [Tib.: ltung bzhags], des Upalipariprccha Textes, [ein Teil des Maharatnakuta Sutras].

Aufgrund der großen Verbreitung dieses Bußrituales, wurden die 35 Buddhas zu einem sehr beliebtes Motiv in der Thangkamalerei. Es entwickelten sich zwei verschiedene iconografische Darstellungen. Die erste basiert auf einem Leitfaden des Begründers der Gelbmützen Tsong Kha Pa mit dem Namen "Sangs rgyas so lnga´i mngon rtogs dang lha sku´i phyag tshad". Die zweite stammt aus dem Bodhypattidesanavrtti Text, der auf Nagajuna zurückzuführen ist. Dementsprechend wird die erste Darstellung in erste Linie von den dGe lugs pa und die zweite von den drei anderen Hauptschulen des Tibetischen Buddhismus verwendet. Es gibt aber durchaus Abweichungen von dieser Einteilung.

Special feature of gold background Thangkas
Spezialeffekt der Goldgrundthangkas

List of 35 Buddhas
No. Sanskrit Name Tibetan Name
01.. Amoghadarsin Mthon-ba-don-yod
02. Anantaujas Gzi-brjid-mthah-yas
03. Asokasri Mya-nan-med-pahi-dpal
04. Bhadrarsi Dpal-bzan
05. Brahman Thansa-pa
06. Brahmadatta Tshans-pas-sbyin
07. Brahmajyotis Tshans-pahi-hod-zer
08. Candanasri Tsan-dan-dpal
09. Dhanasr Nor-dpal
10. Indraketu-dhvaja Dban-pohi-tog-gi-rgyal-mtshan
11. Kusumasri Me-tog-dpal
12. Nagesvaraja Klu-dban-gi-rgyal-po
13. Narayana Sred-med-kyi-bu
14. Padmajyotis Padmahi-hod-zer
15. Parikirtita namasri Mtshan-dpal-yons-sgrags
16. Prabhasari Hod-dpal
17. Ratnacandra Rin-chen-zla-ba
18. Ratnacandraprabha Rin-chen-zla-hod
19. Ratnagni Rin-chen-me
20. Ratnarcis Rin-chen-hod-hphro
21. Ratnapadma Rin-chen-padma
22. Sailendraraja Ri-dban-gi-rgyal-po
23. Samantavabhasa Kun-nas-snan-ba
24. Shakyamuni Sangs-rgyas shakya thub pa 
25. Smrtisri Dran-pahi-dpal
26. Suradatta Dpal-sbyin
27. Suvikranta Sin-tu-rnam-par-gnon-pa
28. Vajragarbha Rdo-rje-shin-po
29. Varuna Chu-lha
30. Varunadeva Chu-lhahi-lha
31. Vikranta Rnam-par-gnon-pa
32. Vimala Dri-ma-med-pa
33. Virananda Dpal-dgyes
34. Virasena Dpah-boi-sde
35. Yuddhajaya Yul-las-rgyal-ba
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