11.4 Padmasambhava as Guru Nyima Oeser

16.8 x 26 inches | 42 x 63 cm

During Guru Rinpoches Padmasambhava´s long life of many centuries, he had a phase of living in charnel grounds, where he performed the ascetic ans ecstatic yogas of a great adept. His manifestation at that time is called Guru Nyima Oeser or Guru Suryaprabha (="sunrays"), one of his eight manifestations.He wears the jewelled skull-crown, earrings, necklace, armlets, bracelets, anklets, and tigerskin dhoti, as ell as the bone apron.

These symbolize his attainment of the six transcendent virtues as ell as his mastery of the subtle subjectivity of universal bliss. He holds his kathvanga adept´s staff, its trident tip symbolizing his control of the three channels of the yogic subtle nervous system.

Its skull, freshly severed head, and shrunken head symbolizing his transmutation of death, the between state, and life into the three buddha-bodies of truth, beatitude, and emanation; its small vase symbolizing the transmutation of the energy passions into wisdom; and its vajra cross below the vase symbolizing the omnipresence of his voidness-realizing, compassionate orgasmic bliss.

His left hand is held down in the mild threat gesture, as he delicately holds the lasso that he uses to control evil spirits, harnessing even them to work of goodness.


Source: "World of Transformation" by Marylin Rhie and Robert A. F. Thurman, published in 1999 by Tibet House, New York in association with "The Shelly and Donald Rubin Foundation"

Während des langen Lebens Padmasambhavas gab es eine Zeit, in der er auf Leichenstätten lebte und meditierte. Dabei erlangte er yogische Kräfte und bezwang in der Leichenstätte von Silwatsäl Dämonen, worauf er den Namen "Nyima Öser" (=Sonnenstrahl), erhielt. Seitdem heißt seine Manifestation dieses Lebensabschnittes "Guru Nyima Öser" oder "Guru Suryaprabha" (eine seiner acht Erscheinungsformen).

Er trägt die "Fünffache Schädelkrone zornvoller Schutzgottheiten", Ohrringe, Halskette, Armreifen, Armbände, Fußringe und ein Tigerfell, Lendenschurz, sowie eine Knochenschürze.

Seine f ünffache Schädelkrone steht als Symbol für seine Fähigkeit zur Umwandlung der Fünf Geistesgifte in die Fünf Weisheiten. In seiner linken Armbeuge lehnt der Stab des Meisters (khatvanga), an dessen Spitze drei Köpfe in unterschiedlichen Stadien des Verfalls befestigt sind: ein frisch abgeschlagener Kopf, ein verwesender Kopf und ein Schädel.

Sie stehen für die Überwindung von Begierde, Haß und Unwissenheit. Der Dreizack an der Spitze des Stabes symbolisiert die Meisterschaft über die drei zentralen Kanäle des yogischen feinstofflichen Nervensystems. In seiner linken Hand hält er die Fangschlinge, die er benutzt, um böse Geister um die Dämonen zu fesseln und in den Dienst der buddistischen Lehre zu stellen.


Quelle: "World of Transformation" von Marylin Rhie und Robert A. F. Thurmann, herausgegeben vom Tibet House, New York, 1999  in Zusammenarbeit mit "The Shelly and Donald Rubin Foundation"
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